آزمون یوس ترکیه چیست؟
آزمون یوس امتحانی است که داوطلبان بین‌المللی برای گرفتن پذیرش از اکثر دانشگاه‌های دولتی و برخی از دانشگاه‌های خصوصی ترکیه، باید در آن شرکت کنند. این امتحان توانایی تفکر تحلیلی داوطلب را می‌سنجد و او را وادار می‌کند که راه‌حل‌ مسائل را در زمانی کوتاه بیابد. تفاوت امتحان یوس ترکیه با سایر امتحان‌های مشابه در بخش ریاضیات آن است که در سال‌های اخیر سطح دشواری آن افزایش یافته است. تعداد داوطلبانی که در آزمون YOS شرکت می‌کنند 240 برابر کمتر از داوطلبان آزمون TYT – AYT (کنکور ترکیه) است بر همین اساس دانشجویانی که با آزمون یوس ترکیه وارد دانشگاه می‌شوند، 8 تا 9 برابر شانس ورود بیشتری دارند. همچنین قابل ذکر است که بر عکس آزمون یوس متمرکز (TRYOS) که آزمونی سراسری است، همه دانشگاه‌های ترکیه این آزمون را برگزار نمی‌کنند و هر دانشگاهی آزمون مخصوص به خود را دارد. این آزمون برای اولین بار در سال 1981 با مفاد امتحانی هوش، ریاضی و هندسه و چهار ماده فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و جغرافیا که در سال 2005 حذف گردید، برگزار شد.
– آزمون یوس برای چه رشته هایی است؟
با شرکت در آزمون یوس داوطلبان می‌توانند در همه رشته‌هایی که دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌دهند به استثنای خلبانی، تحصیل کنند. متقاضیان ایرانی این آزمون بیشتر به رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، مامایی، پرستاری علاقه نشان می‌دهند و در این رشته‌ها مشغول به تحصیل می‌شوند. تحصیل در رشته خلبانی در دانشگاه‌های ترکیه مخصوص شهروندان این کشور است و سایر افراد می‌توانند به جای دانشگاه در مدرسه خلبانی ثبت نام کنند.
– هزینه آزمون یوس
متوسط هزینه آزمون YOS برای متقاضیان ایرانی در سال 2023، 800 لیر ترکیه است که این مبلغ را باید به صورت اینترنتی از طریق پی پال (PAYPAL) پرداخت کنید.

آزمون PTE چیست؟
آزمون PTE یا همان Pearson Test of English، یکی از معتبرترین آزمون‌ های بین المللی برای کسانی است که قصد تحصیل در خارج از کشور یا مهاجرت را دارند.
این آزمون توسط موسسه Pearson برگزار می‌شود که نامی آشنا در آموزش زبان انگلیسی است.
آزمون PTE، درست همانند آزمون آیلتس (IELTS) در دو ماژول جنرال (General) و آکادمیک (Academic) برگزار می‌شود.
کار آزمون PTE مثل بسیاری از آزمون های بین المللی دیگر سنجیدن چهار مهارت اصلی صحبت کردن (Speaking)، گوش کردن (Listening)، خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) است.

آزمون زبان ترکی (TYS) چیست؟
TYS مخفف Türkçe Yeterlik Sınavı است که به معنای آزمون مهارت ترکی است. این آزمونی است که توسط موسسه Yunus Emre به منظور ارزیابی مهارت زبان افرادی که در حال یادگیری زبان ترکی به عنوان یک زبان خارجی یا بومی مطابق با چارچوب مشترک اروپایی ، ساخته شده است. نشان دادن مهارت زبان ترکی در دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه های ترکیه به طور کلی الزامی است. دانشجوی خارجی که موفق به اخذ این مدرک شود، قبل از شروع دوره پایه، یک سال معافیت برای یادگیری زبان ترکی خواهد داشت.
آزمون TYS: در مجموع 80 سوال، مانند خواندن 40، گوش دادن 30، نوشتن 2، صحبت کردن مستقل 1، گفتگوی متقابل 7 سوال.
TYS- از 6 سطح تشکیل شده است.
• A1- ناموفق – (این نتیجه در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمی شود)
• A2- ناموفق- (این نتیجه در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمی شود)
• B1- موفق- (برخی از دانشگاه ها این نتیجه را قبول دارند)
• B2- موفق- (بسیاری از دانشگاه ها این نتیجه را قبول دارند)
• C1- موفق- (تقریباً 95٪ این نتیجه را قبول دارند)
• C2- Based- (این نتیجه معتبر است).
آزمون TYS سه بار در سال در ماه های ژانویه، مه و سپتامبر برگزار می شود. اعتبار مدرک زبان ترکی دو سال می باشد و پس از گذشت دو سال از گواهی، پیشنهاد می شود با شرکت در آزمون مجدد آن را تمدید کنید.

آزمون تومر چیست؟
آزمون تومر یا Tomer مخفف کلمات Türkçe Öğretim Merkezi، به معنی مرکز آموزش زبان ترکی می باشد. آزمون تومر یا Tomer، یک آزمون معتبر برای دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی است. این آزمون توسط اکثر دانشگاه ها برگزار می شود که مطرح ترین آن ها آزمون تومر دانشگاه آنکارا و استانبول هستند. مدرک تومر برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی و دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه ضروری است. این آزمون دقیقا هم سطح آزمون های تافل و آیلتس برای زبان ترکی می باشد. آزمون تومر در ایران در شهر های تبریز و تهران برگزار می شود. مدرک تومر نشان دهنده این است که از دانش کافی برای تحصیل به زبان ترکی برخوردار هستید. این آزمون از اهمیت بالایی برای ورود به اکثریت دانشگاه های ترکیه برخوردار است. به ویژه دانشگاه هایی که در آنها به زبان ترکی تدریس می شود. این آزمون دانش کلی داوطلب را در همه بخش های مختلف زبان ترکی استانبولی مورد سنجش قرار می دهد. آزمون tomer از بخش های زیر تشکیل شده است:
• Writing (نوشتاری)
• Listening (شنیداری)
• Structure (ساختار)
• Reading (خواندن)
• Spoken Production (تولید گفتاری)
• Spoken Production (تعامل گفتاری)
آزمون تومر به دو صورت آزمون گواهی تومر Sertifika و آزمون دیپلم زبان ترکی Diploma می باشد. همانطور که اشاره کردیم تمامی افرادی که قصد ادامه تحصیل، گرفتن تابعیت و اخذ شهروندی در کشور ترکیه را دارند ملزم به داشتن مدرک تومر هستند؛ اما نمره ای که در این آزمون کسب می کنند می تواند نسبت به نیاز و هدفی که دنبال می کنند متفاوت باشد. آزمون tomer از لحاظ سطح بندی در 3 سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته می باشد.